De nieuwe site van MailPlus is live! “Dat zeg je anno 2013 toch niet meer?” Klopt helemaal, maar als buitenstaander mag dat, en wil ik u namens het team van MailPlus een kijkje in de keuken geven. Ik vertel u over hoe ik het team heb leren en kennen en hoe de site tot stand gekomen is.

Het was in het voorjaar toen ik een telefoontje kreeg met de vraag of ik het team van MailPlus als ontwerper wilde versterken voor het maken van de nieuwe website. Er waren ideeën voor een nieuwe huisstijl met een nieuw design en opbouw van de site als startpunt.

Het team

Hoewel ik wel eerder met de software van MailPlus gewerkt heb, was dit voor mij een eerste échte kennismaking met het bedrijf achter de schermen. Binnen MailPlus zijn zes teams in drie belangrijke pijlers die er samen als doel hebben om organisaties succesvol te maken met e-mail marketing.

Het team van MailPlus is vriendelijk en gepassioneerd over e-mail marketing. Je voelt je er welkom, e-mail marketing is persoonlijk en dat geldt ook voor MailPlus. Dat mag ook op de website gezien worden. Op de nieuwe website hebben de teams ook een gezicht gekregen om de persoonlijke aanpak te laten doorklinken.

Prettigste software & betrouwbaar platform

Achter de schermen is het productontwikkelingsteam constant bezig de software te verbeteren en uit te breiden op basis van inzichten die ze krijgen vanuit de andere twee teams. Soms is dat heel technisch, een andere keer weer heel praktisch.

MailPlus heeft een platform in twee data-centers dat dag en nacht wordt beheerd. Zo creëren ze een optimale betrouwbaarheid en heeft het een extreem hoog afleverpercentage. In de afgelopen 3 jaar zijn al meer dan 2 miljard e-mails succesvol afgeleverd.

Praktische hulp

MailPlus gaat er vanuit dat een marketeer de beste mailings maakt, als hij zelf aan de knoppen zit. Maar er is altijd iemand om te helpen mocht dat nodig zijn. Het support team biedt direct hulp bij problemen of vragen. Zelden heb ik zo’n betrokken team meegemaakt.

Het supportteam heeft ook nauw contact met het team dat aan educatie en marketing werkt. Zo worden veel gestelde vragen vertaald in trainingen, whitepapers, tips, en de eigen e-mailings van MailPlus. Kortom: communicatie en content, dat is wat een website maakt. Dit is het team waarin ik mocht meewerken. Mijn team: Froukje, Jeroen en Remy. Gedreven maar ook vooral heel gezellig!

Werkwijze

Omdat MailPlus vrijwel alle disciplines voor het maken van een website in huis heeft, is het een heel logische keuze om het ontwikkelen van de eigen website in eigen beheer te doen. Je hebt immers meer grip op wat er gebeurt en er zijn mogelijkheden om onderweg aanpassingen door te voeren.

Er schuilt ook een gevaar in deze manier van werken zoals te veel tijd steken in details en daardoor geen vooruitgang boeken. Om dit te voorkomen werkt MailPlus agile, een methode van projectaanpak die uitgaat van voortschrijdend inzicht. Door middel van korte ontwikkelronden faciliteert het veranderingen zonder de doelstellingen van het project uit het oog te verliezen.

 

blog20131011-img1

 

Dit is een doeltreffende manier van werken die een freelancer ook veel houvast geeft. Het resulteert in een wekelijkse focus, van onderdelen die gelijk in de site worden gebouwd. Aan de ene kant van de ruimte hangt een bord met post-its van wat we moeten doen, waar we mee bezig zijn en wat al gedaan is. Aan de andere kant een constant veranderend overzicht van designs waarin de voortgang goed zichtbaar is voor iedereen.

Content first, communicatie eerst

Ik ben een enorm voorstander van ‘Content First’, het belangrijkste uitgangspunt is dat de informatie die een gebruiker wil vinden voor aanvang van het ontwerpproces helder is. Design is belangrijk maar moet het gebruiksdoel ondersteunen. Je draait alles om en begint onderaan in plaats van met het visuele plaatje.

Dat hebben we gedurende dit proces ook uitgevoerd. Eerst hebben we grofweg de structuur van de site uitgedacht met onze doelgroep altijd in het achterhoofd. Daarna zijn we begonnen met de diepst liggende pagina’s van de site uit te werken. De plaatsen waar uitgebreide informatie te vinden is. Pas dan weet je wat je écht hebt en kun je de rest opbouwen.

 

blog20131011-img3

 

Ik ben er trots op om te zeggen dat dit de eerst website is waaraan ik heb meegewerkt waarvan de homepage de laatste pagina was die ontworpen is. Het vergt van iedereen veel geduld, omdat je graag wilt weten hoe “het eruit komt te zien”. Op deze manier heeft echter alles een doel en wordt helder wat de hoofddoelen van de site zijn.

Het ontwerp

Toen ik in het team startte was er al een basis, en er was al heel veel gedaan, en er waren heel veel ideeën. Het was wel duidelijk dat er een grid nodig was om de site er netter en rustiger uit te laten zien. Daarnaast was er vraag naar eenheid in iconen, illustratie en fotografie. Die het liefst zelf reproduceerbaar zijn, het MailPlus team wil zo veel mogelijk zelf kunnen, ik houd daarvan: een opdracht op mijn lijf geschreven.

blog20131011-img4

 

Herbruikbaarheid

Toen de basis af was kon het invullen, met de inmiddels geschreven content beginnen. Teksten zijn het deel dat meestal wel lukt, maar hoe kun je een consistent beeld doorvoeren? We hebben gewerkt aan een stijl voor illustraties en iconen waarmee er een eenheid wordt gecreëerd maar welke wel door het team zelf reproduceerbaar is. Het zou zonde zijn om voor elk element afhankelijk te moeten zijn van een vormgever.

blog20131011-img5

 

Fotosessies in de gang

Eigen content is belangrijk. Het laat jouw identiteit zien zo ook als het gaat om fotografie. Stockfotografie volstaat niet, wij hebben het geluk dat teamgenoot Remy naast zijn werk als community manager, video editor en front-end developer ook een heel verdienstelijk fotograaf is. Zo zijn we met fotoapparatuur aan de slag gegaan om een stijl neer te zetten. En werden de kantoren en de gangen ineens een studio.

 

blog20131011-img6
De lancering van de site is een eerste stap in de nieuwe stijl van MailPlus. Zo zal de site, net als de e-mailingtemplates al zijn, responsive gemaakt worden. Verder zal er altijd voortgang zijn in nieuwe productontwikkeling en een kennisplatform om u te blijven ondersteunen in uw e-mail marketing.

Voor mij is de grootste verdienste dat ik het team van MailPlus heb kunnen helpen “zelf aan de knoppen te draaien”, zoals zij dat ook graag voor hun gebruikers hebben. Een zeer prettige samenwerking waarvan het resultaat nu live te bekijken is.
Thamar Kiemel, Smart Visual Content
thamar.nl
linkedin.com/in/thamar