Het bestuur van de Stichting Reclame Code heeft de Reclamecode social media aangenomen, zo meldt de DDMA. Deze wordt vanaf 1 januari 2014 onderdeel van de Nederlandse Reclame Code. De toevoeging van de Reclamecode social media (RSM) geeft bedrijven houvast bij het bedrijven van marketing op platforms zoals Facebook en Twitter.

Brancheverenigingen zoals BVA en Thuiswinkel.org waren betrokken bij de totstandkoming van de nieuwe reclamecode.

Een voorbeeld van de inhoud van de code is dat bij reclame via social media de relatie tussen adverteerder en consument die een uiting verspreidt duidelijk moet zijn. Krijgt iemand een korting of een gratis artikel, dan moet dit aangegeven worden bij het delen van de uiting.

De nieuwe code wordt onderdeel van de Nederlandse Reclame Code en zal hierdoor binnend zijn voor alle adverteerders. Vanaf 1 januari 2014 geldt de Reclamecode social media. De Reclamecode social media is via deze link te downloaden op de site van de DDMA.

De Code E-mail die voor e-mail marketing geldt, is in januari 2012 van kracht geworden. Wilt u weten of en hoe u voldoet aan de wetgeving en de Code E-mail? Bekijk de kennisvideo en download de handout.

Bron: DDMA