72% van de winkelwagens van een webwinkel worden verlaten (bron: MarketingSherpa). Hoogste tijd dus om het afgebroken proces tot een goed einde te brengen! In deze blogpost nemen we de ‘verlaten winkelwagencampagne’ onder de loep.

Voor webwinkeliers is het misschien wel de handigste en makkelijkste campagne om toe te passen. In ieder geval een van de meest lucratieve. Van de 72% verlaten winkelwagens kan uiteindelijk een derde gered worden.

Het reddingsplan: hoe pakt u zoiets aan?

Het grote voordeel van een ‘verlaten winkelwagencampagne’ is, is dat deze makkelijk te automatiseren is. Als deze eenmaal loopt, is het een ideale manier om omzet te ‘redden’ die anders verloren zou zijn gegaan. In drie stappen richt u zelf een verlaten winkelwagencampagne in:

1. De campagne uitdenken
2. De campagnemail samenstellen
3. De campagne inrichten

Stap 1: de campagne uitdenken

Stap één in de aanpak van verlaten winkelwagens is het uitstippelen van de campagne. Denk aan de volgende punten:

  • Designkeuzes van verlaten winkelwagen e-mail
  • Wel of geen korting? Is het nodig?
  • Hoe moet het product of de producten getoond worden in de e-mail?
  • Hoe verloopt de bestelling vervolgens?
  • Hoeveel tijd moet er zitten tussen het vullen van de winkelwagen en het starten van de campagne? Hierbij wordt aangeraden niet te lang te wachten.

Stap 2: de campagnemail samenstellen

Het hoofddoel van de verlaten winkelwagencampagne is natuurlijk het daadwerkelijk bestellen van artikelen die staan te wachten. Door het product (of producten) uit de winkelwagen te tonen in de e-mail inclusief een directe link om de bestelling af te ronden, biedt u de ontvanger duidelijkheid en gemak.

Hieronder een voorbeeld van zo’n campagnemail:

blog20130707-red-de-verlaten-winkelwagen_voorbeeld-product-winkelwagen
De ontvanger krijgt het product te zien, met een button om de bestelling af te ronden. Volgens MarketingSherpa heeft de button om direct de bestelling af te ronden de hoogste dooklikratio (35%) van alle klikbare onderdelen in een dergelijke campagnemail:
precentage-nieuwsbrief

In hetzelfde artikel wordt aangegeven dat timing (hoe lang nadat de winkelwagen verlaten wordt), tone-of-voice (welke onderwerpregel?) en de daadwerkelijke content (inhoud winkelwagen) van de e-mail doorslaggevend zijn voor succesvolle conversie.

Stap 3: richt de verlaten winkelwagencampagne in

Als alle vragen zijn beantwoord en de inhoud van de e-mail is vastgelegd, is het tijd om de campagne in te stellen. De trigger voor de campagne is natuurlijk de verlaten winkelwagen. Een belangrijke instelling is vervolgens na hoeveel tijd de verlaten winkelwagencampagne moet starten. Als dit na enkele uren is, dan is de kans groot dat de bestelling wordt afgerond; 24 uur later is de kans al een stuk kleiner. Na het verstrijken van de tijd wordt de campagnemail daadwerkelijk verzonden. U kunt hier eventueel nog een herinneringsmail aan toevoegen. Let wel op dat u niet gaat spammen. Dat zorgt meer voor irritatie dan dat het servicegericht overkomt bij de ontvanger.
Voorbeelden van verlaten winkelwagenmails

Hieronder staan enkele voorbeelden van verlaten winkelwagen campagnemails ter inspiratie:

blog20130707-red-de-verlaten-winkelwagen_inspiratie01
De verlaten winkelwagen kan niet zonder opvolging

Het is duidelijk dat de verlaten winkelwagen de ideale situatie is voor een webwinkel om extra omzet te genereren:

  • Het zijn intenties tot bestellingen: de klant is al halverwege.
  • Makkelijk te automatiseren door gebruik automatische campagnes.
  • E-mail marketing is het ideale kanaal voor het promoten van de inhoud van de winkelwagen in campagnebericht.
  • Uitgebreide rapportage beschikbaar van de prestaties van de e-mail campagne.

 

Conclusie: de verlaten winkelwagencampagne is essentieel voor een webwinkel

Een behoorlijk deel van de verloren omzet door verlaten winkelwagens is terug te winnen. Juist doordat het volledig te automatiseren is, is het een gemakkelijke manier om extra omzet binnen te halen. Met wat extra moeite en service zijn van die klanten zelfs levenslange klanten te maken. Meerdere redenen om dit als een van de eerste campagnes in te gaan zetten als webwinkel.


E-mail marketing nieuws in de inbox ontvangen? Meld je aan voor de MailPlus e-mail marketing nieuwsbrief.

MailPlus email marketing software gratis proberen? Vraag een account aan en ga binnen een minuut aan de slag.