Anno 2013 zijn smartphones en tablets helemaal ingeburgerd. Iedereen gebruikt ze voor internet, games en communicatie. E-mail valt onder die communicatie, wat betekent dat u als marketeer hier ook rekening mee moet houden. Om e-mailings ook op mobiele platformen goed te tonen is optimalisatie vaak nodig! De vraag is of het voor u al tijd is om hier energie in te steken.

Is het voor mij van toepassing?

Allereerst is het van belang om uw e-mail marketingdoelgroep goed te kennen. Misschien denkt u er al over na om uw e-mailings ook voor mobiele platforms te optimaliseren: de makkelijkste manier om dat te bereiken is via responsive e-mail design (zie kader). Voordat het zover is moet u zichzelf de vraag stellen hoeveel contacten uw e-mailings op mobiele devices openen.

Als u MailPlus gebruikt kunt u dit heel gemakkelijk zien. Onderstaand een voorbeeld van de opens per e-mail client:

Wat is responsive?

Responsive e-mails zijn e-mails die ge- optimaliseerd zijn voor gebruikservaring op verschillende schermgrootten. In deze mails worden tekst, plaatjes, video en opmaakelementen automatisch geschaald, afhankelijk van de grootte van het venster (op laptop en pc) of de grootte van het apparaat (denk aan smartphones en tablets).

Dankzij responsive e-mail design hoeft er maar één e-mail template onderhouden worden en vervallen eventuele aparte mobiele e-mail templates.

 

e-mail-marketing-opens-mailplus-statistieken

 

Dit overzicht is terug te vinden in de rapportage per e-mailing, onderaan de derde tab ‘Opens’. In bovenstaand voorbeeld hebben de mobiele platforms (iPhone en iPad) samen zo’n 18% als aandeel van alle opens. Dat is al bijna een vijfde van alle opens: hier zal een responsive e-mail design al zorgen voor een goede ontvangst en conversie op die mobiele platforms. Wanneer een aandeel van zo’n 20% wordt bereikt voor mobiele platforms raden we aan voor een responsive e-mail template te zorgen.

Naast uw doelgroep analyseren is het handig om uw huidige e-mails onder de loep te nemen. Een simpele test is om uw nieuwsbrief eens naar uw eigen smartphone en die van collega’s te sturen. Ziet de nieuwsbrief er goed uit op verschillende apparaten (liefst met verschillende e-mailprogramma’s en/of resoluties)? Dan is optimalisatie in de vorm van een responsive e-mail template (nog) helemaal niet nodig.

Is het erg als mijn e-mails niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel?

Is uw doelgroep mobiel actief, en uw e-mails zien er mobiel niet goed uit? Ja, dan is het volgens verschillende onderzoeken erg om niet te optimaliseren. Hoe erg? Als e-mails niet (goed) leesbaar zijn op een smartphone, gooit men ze vaak weg. Dit blijkt uit een studie door ESP Constant Contact. Maar liefst 75% van de e-mailgebruikers gooit een e-mail gelijk weg als deze niet goed leesbaar is. ESP Bluehornet kwam met vergelijkbare resultaten (70%) in een eigen studie. Optimaliseert u uw e-mails niet, dan heeft dit dus gevolgen voor de conversie.

Naast de dalende conversie heeft het ook gevolgen voor uw reputatie: als ontvangers zien dat uw e-mail niet goed leesbaar is op een smartphone, komt dit niet serieus over. U heeft geen of te weinig moeite gedaan om de ontvanger goed te bereiken. Waarom zou die ontvanger dan wel moeite moeten doen om met u in dialoog te gaan? Worst case scenario: ontvangers melden zich af omdat de e-mail niet goed leesbaar is, en zijn dus niet meer te bereiken via e-mail. Zonde!

Mobiele opens blijven groeien

Mocht het zo zijn dat de mobiele opens van uw e-mailings op dit moment een klein aandeel van het totaal zijn, het gebruik blijft groeien. Als het nu nog niet van belang is dan zal dit in de nabije of iets verdere toekomst zeker wel het geval zijn. Dus blijf uw doelgroep goed in de gaten houden.

Wilt u alvast op de toekomst voorbereid zijn? Zorg er samen met uw MailPlus-partner voor dat uw nieuwsbrief ook op smartphones goed werkt. Het kost soms wat moeite, maar het resultaat is dat dubbel en dwars waard!