Voor het eerst gaan de online bestedingen rondom het Sinterklaasfeest voorbij de grens van 1 miljard euro. Dit blijkt uit een onderzoek van Thuiswinkel.org en PostNL.

Grote stijging online omzet e-commerce

In de vijf weken voorafgaand aan pakjesavond ligt de omzet in Nederlandse webshops 29 procent hoger dan gebruikelijk. De verwachting is dat de weekomzet tussen 1 november en 5 december 250 miljoen euro bedraagt. Voor de totale Sinterklaasperiode zou de omzet op 1,26 miljard euro uitkomen. Een stijging van 35 procent ten opzichte van 2015.

Verdubbeling aankopen via smartphone

Een opvallend detail is dat ongeveer 12 procent van de Nederlanders een aankoop deed via de smartphone. Ook dit is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Eerder dit jaar kwam deze trend al naar voren in het Nationaal E-mail Onderzoek.

In de infographic van Thuiswinkel.org een overzicht van de online bestedingen rond Sinterklaas 2016:

Infographic Sinterklaasverkopen 2016