E-commerce brancheorganisatie Thuiswinkel.org heeft de ThuisWinkel Markt Monitor gepubliceerd over het eerste kwartaal van 2014. De Markt Monitor bevat de gegevens van in totaal 25,85 miljoen online aankopen die door de Nederlandse bevolking zijn gedaan.

Voor het eerst is de Markt Monitor in samenwerking met GfK uitgevoerd: vandaar dat in deze e-commerce rapportage de historie van eerdere edities mist. Doordat PostNL het rapport mogelijk heeft gemaakt, wordt het vier keer per jaar uitgebracht en wordt het gratis aangeboden aan leden en business partners van Thuiswinkel.org.

online-bestedingen-q1-2014-ecommerce-marketing-thuiswinkel-org

Segmenten die scoren: media & entertainment en kleding

In het geval van de online aankopen per marktsegment scoren media & entertainment en kleding het hoogst. De derde positie op de ranglijst komt voor tickets voor attracties & evenementen.

Online besteding per marktsegment: vliegtickets, reizen en verzekeringen

De segmenten die het hoogst scoren op online bestedingen zijn losse vliegtickets & accomodaties, pakketreizen en verzekeringen. Het aandeel per segment in de totale online markt:
– Losse vliegtickets en & accomodaties: 19,3%
– Pakketreizen 18,7%
– Verzekeringen 13,9%

Online consument betaalt met laptop, maar tablets en smartphones zijn in opkomst

Als het gaat om het daadwerkelijk bestellen en betalen van de online aankopen kiest de consument het meest voor de laptop (52%). De klassieke desktop staat op een stevige tweede plek met 41%, maar de mobiele devices zoals tablets (22%) en smartphones (11%) zijn in opkomst. Het is dus zaak voor de webshop-eigenaren om hun shops ook voor mobiel goed navigeerbaar te maken.

thuiswinkel-org-markt-monitor-ecommerce-online-aankopen-devices

10 e-commerce facts over de Thuiswinkel Markt Monitor over 1e kwartaal 2014

  • 76% van NL bevolking van 15 jaar en ouder heeft in Q1 2014 online een aankoop gedaan. Dit komt uit op een totaal van 10,47 miljoen Nederlanders.
  • First time online kopers in Q1 2014: 250.000.
  • Totale bedrag consumentenbestedingen Q1 2014: 3,63 miljard euro.
  • Totale aantal aankopen: 25,85 miljoen.
  • Gemiddeld besteed bedrag per aankoop: €140,-.
  • Gemiddeld aantal aankopen per online koper: 2,5.
  • Gemiddelde online bestedingswaarde: €346,-.
  • Meestgebruikte apparaat om mee te bestellen: laptop (47,8%).
  • Meestgebruikte betaalmiddel: iDEAL.
  • Totale verzendkosten: 64 miljoen euro, wat 1,7% is van totale online bestedingen.

De online consument in een notendop

Samengevat valt de online koper in de volgende categorieën:

  • Midden of hoog opgeleid
  • Hoog inkomen
  • 3 tot 5 persoons huishoudens
  • Gezinnen met kinderen
  • 20 tot 49 jaar oud
  • Veel actief op internet

Online verkopen trekken aan: aandeel online verkoop = 36% in 2020 (nu: 5%)

Experts verwachten dat de consument meer gaat besteden vanaf dit jaar, waarbij online een steeds groter aandeel krijgt in de totale markt. Dit aandeel is op dit moment nog 5%, maar de verwachting is dat dit in 2020 al zal uitkomen op 36%: een groei van €15,9 miljard.

Infographic Thuiswinkel.org Markt Monitor

Hieronder de infographic van de Thuiswinkel.org Markt Monitor voor kwartaal 1 2014.

thuiswinkel-org-infographic-markt-monitor-q1-2014-ecommerce-online-bestedingen

Het Markt Monitor-rapport en de infographic zijn bij Thuiswinkel.org  te downloaden.

Update september 2014: de Thuiswinkel Markt Monitor Q2 2014 is inmiddels gepubliceerd.


Zelf aan de slag met e-commerce e-mail marketing? Probeer MailPlus eCom 30 dagen gratis!