E-commerce brancheorganisatie Thuiswinkel.org heeft de Thuiswinkel Markt Monitor gepubliceerd over het tweede kwartaal van 2014. De Markt Monitor bevat de gegevens van in totaal 26,65 miljoen online aankopen die door de Nederlandse bevolking zijn gedaan in die periode.

Uit de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat Nederlandse consumenten in het eerste half jaar van 2014 ruim 53 miljoen aankopen via internet deden. Het betrof een totale omzet van € 6,58 miljard. Voor geheel 2014 wordt verwacht dat de online bestedingen met 6% groeien naar €13,5 miljard.

thuiswinkel-markt-monitor-2014-q2-infographic-data
 

Grootste groei in online producten: 17%

De grootste groei en daarmee het opvallendste cijfer is in online producten: dit komt neer op 17% in de eerste helft van 2014. Dit terwijl de verkoop van producten in fysieke winkels daalde met zo’n 4%. De online bestedingen aan diensten daalden echter ten opzichte van die aan online producten. De daling kwam neer op 3%, vooral te wijten aan minder nieuw afgesloten verzekeringen.
 

Aandeel aankopen vanaf mobiel stijgt naar 34%

Het aandeel aankopen dat vanaf mobiele apparaten werd gedaan in de eerste helft van 2014 is gestegen naar 34%. Dit komt neer op 4 miljoen mobiele kopers ten opzichte van het totaal van 11,76 miljoen.

In het eerdere nieuwsbericht over de resultaten van de Thuiswinkel Markt Monitor over Q1 2014 kwamen mobiele apparaten zoals tablets en smartphones al op een totaal van 33%, dus hier is in Q2 een lichte stijging in te zien.
 

Online besteding per marktsegment: vliegtickets, pakketreizen en verzekeringen

De segmenten die wat inzakten op online bestedingen mbt diensten zijn losse vliegtickets & accomodaties, pakketreizen en verzekeringen. Het aandeel van diensten ten opzichte van het totaal aan online bestedingen zakte van 58% in Q1 2014 naar 46% in Q2 2014, een waarde van €2,9 miljard.

thuiswinkel-markt-monitor-besteed-bedrag-per-aankoop-marktsegmenten-2014

10 e-commerce facts over de Thuiswinkel Markt Monitor over Q2 en H2 2014

  • Absolute aantal aankopen blijft nagenoeg gelijk in Q2 ten opzichte van Q1 2014
  • Aantal aankopen in Q2: 26,7 miljoen (Q1: 26,8 miljoen)
  • Online aandeel binnen totale aankopen: 4% (blijft gelijk)
  • Aandeel mobiele apparaten in online aankopen: 34%
  • Totale omzet online aankopen in H1 2014: 6,58 miljard
  • Aandeel verkoop online producten groeit met 17% in Q2
  • Bestedingen in Q2: € 2,9 miljard (Q1: € 3,7 miljard)
  • Gemiddeld besteed bedrag per koper: €288,88
  • Gemiddeld besteed bedrag per aankoop: €109,67
  • Aantal online kopers: 10,1 miljoen

Het Markt Monitor-rapport en de infographic zijn bij Thuiswinkel.org  te downloaden.

Het nieuwsartikel over de Thuiswinkel Markt Monitor over Q1 2014 is hier te lezen.


 

E-mail marketing nieuws in de inbox ontvangen? Meld je aan voor de MailPlus e-mail marketing nieuwsbrief.

MailPlus email marketing software gratis proberen? Vraag een account aan en ga binnen een minuut aan de slag.