Kortgeleden is in Gmail de Promotions-tab aangepast.  De klassieke inbox  is vervangen door een meer visuele weergave van e-mails.  Deze meer visuele weergave van de inbox lijkt veel op Pinterest: het visuele prikbordplatform dat de laatste tijd veel groei in gebruikers en activiteit kent. De officiële aankondiging van het nieuwe design in de interface is op het Gmail-blog te lezen.

Hieronder een voorbeeld van hoe de nieuwe Promotions-tab eruit ziet, als er gewisseld wordt vanuit de klassieke list view:

gmail-promotions-tab-email-marketing-pinterest-style

Wie ziet de veranderingen in de Gmail Promotions-tab?

Deze nieuwe tab-stijl geldt alleen voor Gmail-gebruikers die dit zelf hebben aangevraagd. Op dit moment is het namelijk nog een test van Gmail: alleen Engelstalige accounts kunnen meedoen aan deze zogenaamde field trial. U kunt zich aanmelden voor de field trial via deze link. Het is nog niet bekend of en wanneer dit voor iedereen standaard uitgerold gaat worden door Gmail.

Daarnaast ziet u de vernieuwde tabs alleen als de Grid View aanstaat. Ontvangers kunnen altijd terugkeren naar de klassieke vorm van e-mails lezen (list view) met deze opties:

gmail-promotions-tab-list-view-grid-view-email-marketing

Het is belangrijk om te weten welk deel van uw ontvangers te maken krijgt met de vernieuwde weergave. U kunt daarom in uw  email marketing software een doelgroep of filter aanmaken op basis van het domein (het gedeelte achter het @-teken in een e-mailadres). Het aantal dat eindigt op @gmail.com deelt u door het totaal aantal contacten in uw doelgroep, en u houdt dan het percentage van het totaal dat Gmail gebruikt. Daarna kunt u zelf besluiten of u uw e-mail marketing berichten wilt aanpassen aan de veranderingen in Gmail.

Stappenplan om uw e-mailing er goed uit te laten zien in de Promotions-tab

Mocht u uw e-mail marketing berichten aan willen passen zodat deze er goed uit zien in de Gmail Promotions-tabs, dan zijn daar de volgende stappen voor nodig:

1. Begrijp de structuur van de Grid View
De Grid View toont vier hoofdonderdelen van informatie over de e-mail aan de ontvanger. Twee zijn visueel: de verzender-afbeelding en de featured afbeelding, dit zijn de belangrijkste onderdelen als het gaat om herkenning van uw merk of organisatie. Deze kunnen ook gebruikt worden als call-to-action en engagement in de e-mail zelf.

1.1. Featured afbeelding
De featured afbeelding is de grootste afbeelding die uw ontvanger ziet in de inbox. Deze afbeelding moet minimaal 580px breed bij 400px hoog zijn. Afbeeldingen die groter zijn dan die afmetingen zullen door Gmail automatisch geschaald worden. Hierdoor kunnen afbeeldingen afgesneden worden als ze niet aan de juiste resolutie voldoen.

1.2. Verzender-afbeelding
Dit is de kleine ‘thumbnail’ afbeelding bij een e-mail in de Grid View. Als u deze wilt gebruiken dan moet uw organisatie op Google+ aanwezig zijn. De verzender-afbeelding wordt namelijk van Google+ gehaald. Uw Google+pagina moet bovendien geverifieerd zijn met uw website-domein waar u de e-mails vanaf stuurt (replyadres). Domein-verificatie kan via de stappen die hier staan uitgelegd.

1.3. Afzendernaam
Dit is de gewone afzendernaam. De afzendernaam mag maximaal 19 karakters zijn, en Als een van beide langer is dan het maximum worden ze afgebroken in de Grid View van Gmail.

1.4. Onderwerpregel
Dit is de gewone onderwerpregel. de onderwerpregel mag maximaal 74 karakters zijn. Gmail haalt voor ieder onderdeel de inhoud uit wat u hebt opgenomen in de HTML-code en uit Google+.

Hieronder een voorbeeld van een Grid View e-mail met de verschillende onderdelen beschreven:

gmail-promotions-email-panel-example
Meer informatie over de te gebruiken codes voor onder andere de bedrijfsnaam, de Google+pagina en andere elementen is te vinden op de Google Developerspagina.

Markup

De markup-code die nodig is voor de elementen die bij punt 1 genoemd zijn, bevat de volgende onderdelen:

  • “name” – verwijst naar de afzendernaam
  • “url” – een directe link naar uw website
  • “url/googlePlus” – een link naar uw Google+ pagina, die de afzenderafbeelding ophaalt
  • “image” – locatie (url) van de featured afbeelding die u wilt gebruiken

Een voorbeeld van hoe de code eruit ziet met bovenstaande vier onderdelen toegevoegd (in het rood de vier specifieke onderdelen gemarkeerd):

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/EmailMessage”>
<div itemprop=”publisher” itemscope itemtype=”http://schema.org/Organization”>
 <meta itemprop=”name” content=”MailPlus”/> 
      <link itemprop=”url” href=”http://www.mailplus.nl”/>
      <link itemprop=”url/googlePlus” href=”http://google.com/+mailplusnl”/>
</div>
<div itemprop=”about” itemscope itemtype=”http://schema.org/Offer”>
 <link itemprop=”image” href=”https://lh4.googleusercontent.com/-Se8u0fdE0IE/UntmetYspQI/AAAAAAAAAKE/EUmRFo5Ne3Y/w1353-h885-no/mailplus-berg-email-marketing-lg.jpg”/>
</div>
</div>

De eerste twee onderdelen worden in de rechterkolom getoond van Gmail, in combinatie met een Follow-knop voor Google+:

gmail-promotions-tab-rechterkolom

Om ook de juiste code te genereren voor uw e-mail marketing campagnes kunt u deze tool van Litmus gebruiken. Vul de juiste gegevens in en de code wordt gegenereerd, zoals in bovenstaande voorbeeld.

2. Begrijp hoe de alternatieven werken (fallback)

Als een afbeelding te klein is of Gmail kan het niet automatisch vinden, zal uw e-mail ‘blok’ er zo uit zien:

gmail-promotions-tab-fallback-email-marketing-example
Gmail haalt de headertekst of alt-tekst voor de featured afbeelding op, gebruikt het ‘van’-veld als afzendernaam en laat de onderwerpregel hetzelfde. Als er geen verzender-afbeelding is gedefinieerd, wordt de eerste letter van het ‘van’-veld gebruikt (in bovenstaand voorbeeld de A, want de afzendernaam is Applause Store).

Een voorbeeld waarbij wel de featured afbeeldingen zijn ingeladen, maar niet de verzender-afbeeldingen:

gmail-promotions-tab-featured-image-no-sender-img

Goed om te weten – extra informatie over de vernieuwde Gmail Promotions-tab

Een paar extra bevindingen over de vernieuwde Gmail Promotions-tab:

  • Als een e-mail gelezen is, wordt deze grijs gemarkeerd in het overzicht
  • Het prullenbak-icoon wat rechtsboven staat biedt de ontvanger de mogelijkheid een e-mail heel vlot weg te gooien
  • Extra acties zoals sorteren en het verplaatsen naar een map zijn beschikbaar via een hover-actie over de rechterbovenkant van een e-mail’blok’ 

Om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in e-mail marketing en bij MailPlus, schrijf u in voor de nieuwsbrief. Neem ook een kijkje bij de andere email marketing blogposts van MailPlus.