Als webshop-eigenaar is online marketing een flinke uitdaging. Zoveel kanalen en mogelijkheden, zo weinig tijd. Er is genoeg concurrentie die zich op hetzelfde speelterrein begeeft. De doelgroep met (potentiële) klanten moet bereikt worden, maar hoe? In deze blogpost beschrijf ik hoe de combinatie webshop, e-mail marketing en social media leidt tot verkeer en meer omzet!

webshop-email-social-cirkel

Combineer uw webshop met e-mail marketing

Elke webshop geeft al een mooi overzicht van de producten en bijbehorende informatie. Door beide zo aantrekkelijk mogelijk te tonen, vergroot u de kans dat het product wordt gekocht. Dit gebeurt echter allemaal in de webshop zelf. Voor meer bereik is een fantastisch kanaal beschikbaar: e-mail marketing.

E-mail marketing is als apart kanaal al een krachtig medium om met uw doelgroep te communiceren. Laat staan wanneer u dit combineert met uw webshop. E-mail marketing is op dit moment zelfs het kanaal met de hoogste ROI.

En het combineren van uw webshop met e-mail marketing is niet ingewikkeld. Zorg ervoor dat (potentiële) klanten zich inschrijven op uw productnieuwsbrieven en uw aanbiedingen. Bekijk goed welke producten populair zijn in de webshop. Breng deze niet alleen prominent in beeld in de webshop, maar ook in de productnieuwsbrieven. Zo komt u meerdere keren onder de aandacht, wat de kans weer groter maakt dat iemand bestelt.

 

Gebruik social media op de juiste manier

Een like op Facebook is mooi, maar een share is veel beter. Een voorzetje voor een knallende share to social tekst:

‘Deel deze fantastische aanbieding met je vrienden! Wie weet is het precies wat zij zoeken!’

Want ‘Like ons op Facebook!’ zegt eigenlijk niet zoveel. Waarom? Waarvoor? Wat heb ik daaraan als Facebook-gebruiker?

kia-like-our-facebook-page

 Liever niet zo: stuur juist aan op het delen van aanbiedingen op Facebook

Wat veel beter is voor de interactie met uw webshop en uw producten op social media is het laten delen van aanbiedingen op Facebook. En zodra u e-mail marketing inzet, maakt u gebruik van productnieuwsbrieven. Het is een kleine moeite om hierin een link op te nemen. Dit is effectiever omdat het specifiek productgericht is, en niet over uw webshop in het algemeen gaat.

Een update die u zelf op uw Facebook-pagina plaatst wordt niet door iedereen gezien. Facebook beperkt dit om geld te verdienen met ‘boosted posts’. Zie hiervoor ook het nieuws op Adage.com. Logisch, ook bij Facebook bestaat een verdienmodel. Vandaar dat een zelfgeplaatste update slechts een beperkt bereik heeft.

Daarnaast komt het minder promotioneel over als u reclame maakt met een boodschap als ‘deel met je vrienden’. Stel dat u tien producten in een productnieuwsbrief heeft staan die allemaal verschillend zijn. U weet niet waar de vrienden van uw ontvangers belangstelling voor hebben. Maar uw ontvangers weten dat uiteraard wèl: zij kunnen specifieke aanbiedingen onder de aandacht van hun vrienden brengen via Twitter of Facebook.

Dit is dubbele winst: u bereikt mensen die u anders niet of nauwelijks bereikt zou hebben èn de aanbiedingen zijn relevanter voor hen omdat ze gedeeld zijn door hun vrienden.

Terug bij de webshop: conversie!

Als uw webshop en e-mail marketing op één lijn zitten, dan is goede conversie het volgende aandachtspunt. Maak het aanmaken van een account en het bestellen van producten zo makkelijk mogelijk. Minder kliks en minder info zorgt ervoor dat het bestelproces simpeler en dus korter is. Meer en betere conversie!

In de ideale situatie vraagt u in de webshop het e-mailadres van de bezoekers die vanuit social media komen. Een bestelling is hiervoor niet nodig. Inschrijven kan met een modal popup of bovenin de webshop-pagina met een kopje ‘blijf op de hoogte van de laatste aanbiedingen!’. Op die manier blijft het een zich steeds herhalend proces en ziet u het klantenbestand en de omzet groeien.