• 5-tips-inspiratie-nieuwsbrief-2015

5 tips om inspiratie op te doen voor uw nieuwsbrief

Ook af en toe zo inspiratieloos voor nieuwsbriefcontent? U bent niet de enige hoor. Wij krijgen regelmatig de vraag van online marketeers en communicatieprofessionals of we ideeën hebben voor hun nieuwsbrief. Speciaal voor hen hebben we in dit blog -in willekeurige volgorde- 5 tips verzameld om inspiratie op te doen voor de content in hun nieuwsbrief. 

Tip 1: houd je concurrenten in de gaten
Uw concurrenten zullen net zoals u een nieuwsbrief versturen en content schrijven en verspreiden. Waarom laat u zich niet inspireren door hen? Zij spreken dezelfde of een vergelijkbare doelgroep aan en zullen dus ongetwijfeld interessante onderwerpen brengen. Onderwerpen waar u zelf misschien nog niet had gedacht. Als u zich abonneert op hun nieuwsbrieven, dan krijgt u vast ideeën hoe u dat zelf beter kunt doen.

mailplus-bekijk-blogs-vakbladen-experts

Tip 2: bekijk blogs, vakbladen, experts en andere media
Laat u inspireren door wat vakbladen en relevante blogs iedere maand te bieden hebben aan informatie, ontwikkelingen, actualiteiten en nieuws. Kijk hoe u dat kunt gebruiken en omschrijven voor uw ontvangers. Ook de brancheorganisatie waarvan u lid bent, kunt u gebruiken als informatiebron. Of wat te denken van informatie van uw leveranciers en experts in de markt. Zij bezitten ook een schat aan waardevolle kennis en content die u kunt gebruiken. Maar misschien is er een TV-serie of een film die aansluit bij wat u doet. Wat we eigenlijk willen zeggen is; houd uw oren en ogen open en zet uw voelsprieten in werking, dan komen de ideeën vanzelf.

Tip 3: vraag uw collega’s om hulp
U staat er niet alleen voor. Samen met uw collega’s werkt u aan de groei van uw organisatie. En juist de collega’s die dagelijks in contact zijn met klanten of uw doelgroep zullen vanuit die ervaring ideeën genoeg hebben om uw nieuwsbrief te vullen. Wellicht is het een idee om een redactie samen te stellen met mensen van verschillende afdelingen waarmee u één keer per maand vergadert en brainstormt over de nieuwsbrief en uw e-mail communicatie.

Tip 4: vraag uw nieuwsbriefabonnees
Niemand weet beter wat ze in uw nieuwsbrief willen lezen dan de ontvangers zelf (uw klanten, prospects, relaties, leden etc.). Om inspiratie op te doen, kunt u onderzoek doen onder uw ontvangers. Welke onderwerpen sprak hen in het verleden aan en wat missen ze nu? U kunt mensen interviewen (kwalitatief onderzoek) of via een survey (kwantitatief onderzoek) bevragen. Of u kunt ze betrekken bij het tot stand laten komen van uw nieuwsbrief.

Tip 5: haak in op ‘events’
Met events bedoelen we in dit geval jaarlijkse gebeurtenissen waarop u kunt inhaken met uw nieuwsbrief. Denk aan Valentijnsdag, Carnaval, Pasen, Koningsdag, Hemelvaart, Moederdag, Pinksteren, Vaderdag, de  jaargetijden, vakanties, sportevents zoals de Olympische Spelen of het WK of EK voetbal, Halloween, Sinterklaas, Kerst, Oud & Nieuw en wellicht ook Islamitische feestdagen als uw doelgroep hier op aansluit.

Onderwerpen die het altijd goed doen 
Voordat we u nog een laatste algemene tip geven, geven we ook nog graag een lijstje met onderwerpen mee waarvan wij weten dat ze het altijd goed doen:

  • Tips & Tricks
  • Handleidingen en kennisdocumenten
  • Overzichten en samenvattingen
  • Onderzoeken
  • Lijstjes
  • Infographics
  • Video’s
  • Prijsvragen en wedstrijden

Tot slot
Graag geven we nog een algemene tip mee over het versturen van nieuwsbrieven:

Wees relevant voor uw doelgroep en verbeter uw resultaten
Met alleen een mooi, strak design komt u er niet. Content is en blijft king! Want als de copy totaal niet aansluit, bereikt u uiteindelijk nog steeds niets. Stelt uzelf daarom bij ieder artikel of nieuwsitem de vraag: kunnen mijn ontvangers of kan mijn doelgroep iets met deze informatie? Helpen wij ze verder, past de content bij hen en levert het hen iets op?

Probeer niet alleen in één nieuwsbrief relevant te zijn, maar doe dit in al uw e-mailcommunicatie. De aandacht van een ontvanger kan snel verslappen na een tegenvallende nieuwsbrief. Dus spreek uw lezers op hun interesses aan. Hierdoor heeft u meer kans dat ze:

  • reageren op acties
  • ingaan op contactmomenten
  • frequenter de nieuwsbrief lezen
  • overgaan tot aankoop
  • mond-tot-mond reclame toepassen
  • artikelen delen met zijn of haar social media-netwerk

Voorkom dat u uw nieuwsbrief alleen maar verstuurt om het versturen. Wees relevant en uw lezers zullen popelen om uw nieuwsbrief te lezen!