Een nieuwsbrief bestaat vaak uit meerdere artikelen en onderwerpen. Maar niet elk onderwerp is interessant voor iedereen uit de doelgroep. Met dynamische content bepaal je per doelgroep welke content voor die specifieke doelgroep zichtbaar is. Dynamische content is dus gepersonaliseerde content gespecificeerd voor een bepaalde doelgroep. Op deze manier maak je de nieuwsbrief relevanter voor de lezer die meer aandacht voor de nieuwsbrief heeft én je bespaart tijd doordat je maar één nieuwsbrief hoeft op te maken voor verschillende doelgroepen.

Waarom dynamische content toepassen?

Door het toepassen van dynamische content zorg je voor relevantere informatie bij de lezer waardoor deze meer aandacht voor de nieuwsbrief heeft omdat het aansluit op zijn interesses. Dynamische content zorgt over het algemeen voor een betere ervaring bij lezers en levert meer kliks en uiteindelijk ook meer leads op.

Het is uiteraard wel belangrijk vooraf te testen hoe dynamische content voor jou tot meer resultaat leidt. Heeft de ontvanger wel behoefte aan deze content? En is de database wel goed genoeg op orde om de juiste content te kunnen genereren?

Stel: je winkelt graag bij Intratuin en je woont in de omgeving Hilversum. Hoe handig is het dan als je in de footer van de Intratuin-mail de gegevens aantreft van jouw favoriete filiaal? Een mooie vorm van dynamische content:

Dynamische footer in de mailings van Intratuin

Hoe zet je dynamische content in?

Voordat je de nieuwsbrief opmaakt bepaal je welke artikelen voor welke doelgroep geschikt zijn. Stel dat je een drogisterij hebt en het eerste artikel in de nieuwsbrief betreft een aanbieding voor scheermesjes voor mannen. Deze aanbieding is dus het interessantst voor de doelgroep mannen.

Van dit artikel maak je een optioneel contentblok dat je vervolgens koppelt aan de doelgroep mannen. Zo kun je op basis van bijvoorbeeld leeftijd of interesses gemakkelijk de artikelen koppelen.

Maar ook op basis van een bepaalde levensfase. Informatie over een nieuwe hypotheekvorm kan bijvoorbeeld interessant zijn voor starters of als de rentevaste periode bijna voorbij is, maar heb je je his al bijna afgelost dan zit je niet direct te wachten op zo’n mail.

De inleiding van een nieuwsbrief is vaak wel voor iedereen van belang en hier kun je een standaardblok voor gebruiken dat voor iedereen zichtbaar is, maar ook dit kun je personaliseren, net als de afbeeldingen en calls-to-action. Een groot voordeel van dynamische content is dat je maar één nieuwsbrief hoeft op te stellen en alleen hoeft te filteren welke inhoud interessant is voor welke doelgroep. Dit bespaart tijd en het is overzichtelijk.

Interessevelden

Dynamische content als onderdeel van je e-mail marketingstrategie

Belangrijk bij het inzetten van dynamische content is dat er wordt bepaald welke content relevant is voor je lezer. Je kunt zelf een indeling maken in interesses, op basis van eerder klikgedrag of wat er al bekend is in de database over de persoon maar ook kun je je lezer laten bepalen wat relevant is. En dan met name wat niet relevant is.

Stap 1. Zelf een indeling maken in interesses

Hiervoor is allereerst een goede database nodig. Als je nog niet of minimaal beschikt over klantgegevens is het lastig zelf te bepalen waar de interesses van de lezer liggen. Als je wel over de informatie beschikt, moet je van tevoren bepalen welke interesses je gaat onderverdelen en vervolgens kun je verschillende doelgroepen aanmaken of interessevelden toevoegen aan contacten.

databasevelden interesses

Stap 2. De lezer zelf interesses laten bepalen

Om de lezer zelf interesses te laten bepalen heb je een doelgroep nodig die je vervolgens gaat onderverdelen in interessevelden. Een voorbeeld van interessevelden is voor een tuincentrum: tuin, balkon, binnenplanten, dieren, woonaccessoires etc. Als je de interessevelden hebt aangemaakt en alle vinkjes bij interesses standaard aanzet, kunnen lezers zelf bepalen welke vinkjes zij uit willen zetten. Je kunt de lezers in de nieuwsbrief zelf attent op maken dat ze zelf kunnen bepalen wat voor informatie ze ontvangen.

Spotler helpt je verder met dynamische content in het Spotler Help Center.