Het promoten van een nieuw product is voor ieder bedrijf een uitdaging. Doordat het nog onbekend is bij het grote publiek, moet men nog overtuigd worden van de waarde en voordelen van het product voordat de verkoop op gang komt. Of het nu gaat om je eigen nieuwe product of een nieuwe serie aan producten in bijvoorbeeld je webshop: het promoten van een nieuw product via e-mail marketing is ideaal. Met tips en voorbeelden leg ik in dit blogartikel uit hoe je te werk kunt gaan.

Waar te beginnen bij de introductie van een nieuw product?

Dat is de vraag natuurlijk: met een nieuw product wordt er vanaf het nulpunt begonnen. Geen historie, geen campagnes, niks. Hoe kan dan begonnen worden het nieuwe product aan de man te brengen?

Begin met bestaande klanten

Kijk in eerste instantie naar je bestaande klantengroep. Doordat zij al een klantrelatie met je organisatie hebben, hebben zij al een vertrouwensband met je. Dit neemt al 1 drempel weg in het onbekende: die van de aanbieder van het product. Want als zowel het product als het merk onbekend zijn, dan is het een behoorlijke klus.

Het introduceren van een nieuw product bij een prospectdoelgroep neem ik in dit blogartikel niet mee: dat is voor nu te breed om te bespreken. Verschillende onderdelen die ik hier bespreek zijn echter wél ook prima inzetbaar voor prospects, dus lees vooral verder als het je ook om prospects te doen is naast of in plaats van een bestaande klantengroep.

Als voorbeeld van de introductie van een nieuw product neem ik Ziggo Mobiel.

De voordelen om een dergelijk product eerst naar de bestaande klantenbase te promoten zijn onder andere de volgende:

  • Grote doelgroep van bestaande klanten voor het nieuwe product
  • Gecontroleerde uitrol (prettig voor capaciteitsbeheer e.d.)
  • Beperkte marketingkosten t.o.v. campagne voor ‘iedereen’
  • Naamsbekendheid hoofdmerk helpt bij de introductie

Bij de introductie van Ziggo Mobiel werd gelijk benadrukt dat het alleen voor Ziggo-klanten was:

Er is nog een ander, niet direct zichtbaar of duidelijk voordeel van het alleen voor bestaande klanten introduceren van een nieuw product. Het straalt een bepaalde exclusiviteit uit: door beperkte beschikbaarheid voelen mensen die het product wél kunnen aanschaffen zich speciaal. Denk aan een VIP-treatment, maar dan wel in een upsell-vorm: er moet wat verkocht worden natuurlijk.

E-mail nieuwsbrief Ziggo Mobiel

Ziggo heeft een groot klantenbestand, en een van de beste manieren om Ziggo Mobiel snel en goed onder de aandacht te brengen is natuurlijk de klantnieuwsbrief. Op die manier is namelijk heel goed de interesse te peilen, én te segmenteren op specifieke klantgroepen. Denk aan bepaalde regio’s, klanten met bepaalde pakketten en diensten, et cetera.

Hieronder een voorbeeld van (een deel van) de Ziggo-nieuwsbrief waar Ziggo Mobiel in wordt gepromoot:

Zoals in de titel van het artikel in de nieuwsbrief al staat: “Ziggo Mobiel: exclusief voor jou”. Een mooie manier om een nieuw product te introduceren en gelijk een bepaalde lading aan mee te geven.

Wek de nieuwsgierigheid van mensen: vertel niet meteen alles over een nieuw product

Want nieuwsgierigheid moet bevredigd worden. Door in te spelen op die nieuwsgierigheid bij de introductie van een nieuw product worden mensen extra aangezet tot actie.

Denk hierbij aan het beperkt vrijgeven van informatie over het product in eerste instantie. Een beetje mysterie rond het product en giswerk door de ontvanger van de e-mailcampagne helpt bij het meer ‘gewild’ maken van het product.

Een voorbeeld van een e-mailcampagne waarbij een nieuw product werd geïntroduceerd is de By The Grape campagne waarbij het nieuwe mysterie wijnpakket werd gepromoot. Hieronder de e-mailcampagne, die als onderwerpregel ‘Introductie: Mystery wijnpakket, voor de echte avonturier onder ons! ’ had:

Six weapons of persuasion

Mysterie wekt nieuwsgierigheid, en deze ligt in lijn met andere motivatoren om mensen aan te zetten tot actie. Het is echter geen onderdeel van de ‘Six weapons of persuasion’ van Robert Cialdini, die in 1984 het boek publiceerde genaamd ‘Influence: The Psychology of Persuasion.’ Deze six weapons of persuasion zijn namelijk:

  • Reciprocation – voor wat hoort wat. Mensen die voelen dat ze een ‘schuld’ bij je hebben zijn eerder geneigd iets voor je te doen.
  • Commitment and Consistency – volledig achter een idee of doel staan, als dit in lijn ligt met het zelfbeeld.
  • Social Proof – Als anderen het ook doen of ergens voor kiezen, dan gaan mensen er ook sneller voor.
  • Liking – Mensen gaan sneller met je in zee als ze je aardig vinden, je waarderen.
  • Authority – Onderbouw de boodschap met feiten en extra info van experts.
  • Scarcity – Als iets slechts beperkt (voor korte tijd, weinig voorraad) beschikbaar is, zijn mensen sneller geneigd om ervoor te kiezen: de kans bestaat namelijk dat het niet weer voorbij komt.

Overtuigen met een nieuw product

Bovenstaande ‘wapens’ om mensen te overtuigen kunnen ook helpen bij de introductie van een nieuw product via e-mail marketing. Ze zijn sterker dan alleen het wekken van nieuwsgierigheid, maar moeten wel zorgvuldig ingezet worden. Hieronder een paar uitwerkingen van de overtuigingswapens om in te zetten in e-mail marketing.

Reviews van het product helpen (ook bij de introductie!) bijvoorbeeld op het gebied van social proof. Als een expert zijn mening geeft, telt dat als authority. Dergelijke zaken zijn tekstueel in mooie quotes te verpakken en in een e-mailcampagne te gebruiken.

Als het gaat om reciprocation moet je denken aan het weggeven of uitlenen van gratis testsamples. Dit is vergelijkbaar met een proefrit in een auto, of de free samples in een supermarkt van een product. Via e-mail marketing is dit te bereiken door mensen zich aan te laten melden voor bijvoorbeeld een demo-dag, een gratis testexemplaar of dergelijke opties.

Commitment and consistency heeft vooral te maken met hoe het product het leven van iemand beter kan maken. Apple speelt hier al jaren op in met zijn marketing. “Met iProduct X heb je meer plezier in je leven” bijvoorbeeld. Speel hier op in door in korte bewoordingen uit te leggen hoe je nieuwe product het leven van mensen leuker, fijner of makkelijker maakt.

Trek ontvangers over de streep

Heb je de aandacht van de ontvanger? Haal ze dan over de streep door:

  • Reviews en beoordelingen van de eerste gebruikers / klanten van het product
  • Klanttestimonials over het product
  • Inspiratie en voorbeelden voor de inzet van het product

Als je als eerste het product bij je klanten hebt uitgezet, dan pluk je daar nu de vruchten van. Klanten kunnen fungeren als voorbeeld voor de rest.

Deze tactieken kun je in je e-mail gebruiken maar kun je ook bewaren voor de landingspagina achter de CTA in je e-mailing.

Doelstellingen voor e-mail marketing bij het promoten van een nieuw product

Interesse wekken is een belangrijke doelstelling voor e-mail marketing: het product moet top of mind worden. Ongeacht of dit bij een bestaande klantenbase is, of dat het bij een nieuwe doelgroep is.

In dergelijke gevallen gelden andere KPI’s en doelstellingen. Denk hierbij aan de volgende mogelijkheden:

  • Verkeer vanuit e-mail naar productpagina
  • Brochure-aanvragen vanuit e-mail
  • Demo-aanvragen vanuit e-mail
  • Belafspraken vanuit e-mail
  • Video-views vanuit e-mail

Bovenstaande KPI’s kunnen mooi vergeleken worden met andere marketingkanalen om te zien hoe het presteert. Dit kan bijvoorbeeld ten opzichte van AdWords, social media, bannering of andere kanalen zijn. Als je e-mail marketing in zet voor de promotie van een nieuw product wil je natuurlijk wel zien hoe het kanaal presteert.

Een open speelveld: weet wie de spelers zijn, waar en wat het doel is

Een nieuw product introduceren via e-mail marketing lijkt simpel. Er komt echter nogal wat bij kijken op het gebied van content, het definiëren van de doelgroep en wat de boodschap precies moet worden. Deze stappen zorgen ervoor dat je een goede start maakt met de promotie van een nieuw product:

  1. Uitrol bij bestaande klanten
  2. Zorg voor mysterie
  3. Gebruik klantervaringen bij de uitrol
  4. Primaire doelstelling is naamsbekendheid

Succes!