Tijdens Emerce eRetail 2017 gaven Bas ten Kate van Soak.nl (MailPlus gebruiker) en Mathijs Kok van Guapa e-commerce (MailPlus partner) een inkijk in hoe zij samen de samenwerking zijn aangegaan om een succesvolle Magento 2 Enterprise webshop neer te zetten voor Soak.nl. Wij vinden het leuk om te zien hoe onze partners te werk gaan en hoe zij samenwerken met gezamenlijke klanten, dus vandaar hierbij hun verhaal.

Soak is onderdeel van Wolseley, een wereldwijde groothandel in sanitair en verwarmingsproducten. De propositie is ‘luxury for less’. De shop van Soak.nl is een testcase om de B2C markt te betreden in Nederland. Vervolgens wil Soak Europees (o.a. Denemarken, België en Duitsland) doorgroeien.

Guapa is gecertificeerd Magento Enterprise Partner en specialist in het creëren van maatwerk Magento Enterprise webshops. Daarnaast voorziet Guapa haar klanten van e-commerce advies.

Aanpak

Bij de implementatie van de webshop van Soak.nl is gekozen voor een agile aanpak. Soak gelooft in de principes ‘learning on the job’ en ‘learning by doing’. Op basis van de data die je terugkrijgt tijdens de implementatie en executie kun je dan weer bijsturen.

Dat is ook één van de redenen dat Soak voor Guapa heeft gekozen. De down to earth aanpak sprak aan. En het feit dat Guapa het aandurfde aan een vliegtuig te bouwen dat al vliegt past erg bij de manier van doen van Soak.nl. Andere partijen hadden dat minder. De keuze voor Magento 2 Enterprise was in dit geval ook een logische keuze.

Magento 2 Enterprise

Binnen de Wolseley groep waren er al negatieve ervaringen met concurrent Hybris. Het platform is complex en daarom verliep de implementatie traag. Magento 2 Enterprise is een eenvoudiger platform en is sneller te implementeren. Het andere platform op de shortlist was Demandware, maar daar loopt al een pilot mee in de UK. Om een eerlijk vergelijk te kunnen maken was het om die reden ook handig om voor Magento 2 Enterprise te kiezen. De implementatie van Magento 2 Enterprise loopt inmiddels al voor op de Demandware implementatie. Bas heeft ook verschillende shops in Nederland bezocht die op Demandware en Magento2 draaien om een kijkje in de keuken te nemen. De belofte van Demandware – “sales improves” – zag hij niet terug in bij die shops.

Learnings

Achteraf gezien had Soak.nl liever gewacht op Magento 2.1. Er zaten veel bugs en kinderziektes in de voorgaande versie. Soak heeft het geluk dat het een nieuw project betreft en geen running business is. Downtime, structuurfouten, pagina errors hadden dus ook geen invloed op de bestaande business, maar leuk is natuurlijk anders. Er was veel onduidelijkheid over of en wanneer Magento met verbeteringen en bugsfixes zou komen. Tegelijkertijd wilde Soak door en is er dus bewust geïnvesteerd in maatwerk aanpassingen en oplossingen door Guapa om alles te verhelpen. Inmiddels heeft Magento alles nu wel verholpen.

Toekomst

Soak.nl is nog niet winstgevend. Dat is ingecalculeerd omdat ze al met de implementatie van de shop zijn begonnen voordat het Nederlandse Distributiecentrum af was. Die is nu 1,5 jaar later bijna klaar. Dus binnenkort hoeft er geen gebruik meer worden gemaakt van het DC in Engeland. Dit drukt de marges enorm. Tel daar de investering in de implementatie in de shop bij op en je kunt nagaan dat het project nog verlieslatend is. Maar dat dat gaat veranderen. Alles werkt nu naar behoren. Alle koppelingen (o.a. Robin, Citrix, MailPlus) met Magento 2 Enterprise werken bovendien goed. De performance van de shop is goed dus Soak.nl wil nu volle bak (SEA, SEO, conversie optimalisatie, e-mailmarketing, social media) vooruit om een succesvolle sanitair shop te worden.