• mailplus-triggers-in-automatische-emailmarketing-campagnes

Triggers in automatische email marketing campagnes

Automatische campagnes zijn tegenwoordig niet weg te denken uit e-mail marketing. Met een automatische campagne verstuurt u de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste persoon. Hiermee verhoogt u de relevantie voor de ontvanger en bespaart u tijd doordat de campagne maar één keer in elkaar wordt geklikt. Voor u als marketeer de ultieme win-winsituatie. Maar met welke trigger bepaalt u dat een automatische campagne start?

Hieronder treft u verschillende triggers die u in MailPlus kunt instellen. Om het praktisch te maken, geven wij u ook enkele praktijkvoorbeelden van o.a. Lucardi en Hotelspecials.

Heeft u de campagne al helemaal ingericht?
Download deze handige checklist als leidraad van uw automatische e-mail campagne:
Checklist: automatische campagnes inrichten


Webformulier als trigger

Een veel gebruikte trigger is een ingevuld webformulier. Denk bijvoorbeeld aan een inschrijfformulier voor een nieuwsbrief. Dit is het ideale uitgangspunt voor een welkomstcampagne. Met deze campagne stuurt u meerdere berichten uit waarbij uw nieuwe relatie u stap voor stap leert kennen. Een voorbeeld hiervan is de welkomste-mail van Lucardi Juwelier hieronder.

mailplus-triggers-in-campagnes-1

Integreer een profielverrijkingse-mail in uw welkomstcampagne. Zo leert u ook meer over uw nieuwe relatie. Stel u bent marketeer bij een reisbureau en u wilt graag gerichter aanbiedingen sturen. Dan kunt u uw lezers vragen in wat voor type vakantie zij geïnteresseerd zijn. Met de kennis over uw klanten kunt u uw e-mail marketingactiviteiten verdiepen en een gerichte nieuwsbrief maken.

Aanmeldformulier voor een event

Organiseert u binnenkort een event? Gebruik dan het ingevulde aanmeldformulier als trigger en richt hiermee een campagne in rondom het event. Zo stuurt u de bevestiging naar de deelnemer, maar ook een herinneringse-mail en/of SMS. Is het event voorbij, dan is een evaluatie perfect om het e-mailcontact te verlengen.

Verjaardagsdatum

Weet u wanneer uw klant jarig is? Gebruik dan de geboortedatum als trigger en verras de jarige klant met een leuke e-mail. Een verjaardagse-mail is een creatieve manier om uw klant te benaderen en is tot wel 25 keer effectiever dan een standaard nieuwsbrief. Uiteraard kunt u ook een andere datum als trigger gebruiken. In het onderstaande voorbeeld heeft Marc Huisman Garage de datum vastgelegd wanneer de auto de eerste kilometers op de openbare weg heeft gemaakt. De garage speelt hier creatief op in door op deze datum de eigenaar te feliciteren met de verjaardag van de auto.

mailplus-triggers-in-campagnes-2

Klanttevredenheid op vaste datum monitoren

Voor een klanttevredenheidsmonitor en lifecycle management is de inschrijfdatum van een klant een uitstekende trigger. Denk bijvoorbeeld aan twee maanden na het klant worden. Een klanttevredenheidsmonitor is dé manier om de kwaliteit van uw klantprocessen doorlopend in de gaten te houden. Dit kan eenvoudig door feedback te vragen over uw producten/diensten tot aan het vaststellen van uw Net Promoter Score (NPS). Tijdens een doorlopend proces wordt u maandelijks op de hoogte gebracht van de resultaten. En is een klant ontevreden? Dan ontvangt u direct een notificatie waarop u kunt inspelen.

mailplus-triggers-in-campagnes-3

Periode niet geopend

Vergroot de ‘engagement’ onder uw lezers door de trigger Periode niet geopend in te zetten. Richt hierbij een reactivatiecampagne in en beperk zo de groep slapende lezers tot een minimum. Een reactivatiecampagne start doordat MailPlus signaleert dat een lezer een x-periode niets geopend heeft en kan uit meerdere stappen bestaan. Stuur bijvoorbeeld de lezer een korte enquête of een profielwijzigingsformulier. Wellicht dat de interesses van de lezer in de tussentijd gewijzigd zijn en bevatten de toegestuurde mailings misschien niet de relevante informatie.

mailplus-triggers-in-campagnes-4

Externe trigger

Een aanzienlijk deel van de gevulde winkelwagens in een webwinkel wordt niet afgerekend. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat door een verlaten winkelwagen campagne zo’n 20% van de doelgroep alsnog converteert! In MailPlus eCom staat de verlaten winkelwagencampagne al klaar. Deze automatische campagne wordt extern getriggerd zodra een webwinkel een verlaten winkelwagen heeft gesignaleerd. De webwinkel geeft MailPlus een seintje en stuurt de inhoud van de verlaten winkelwagen mee.

Vervolgens wordt dit opgenomen in de e-mail die MailPlus automatisch naar de websitebezoeker stuurt. Het is dus zeker de moeite waard om er iets mee te doen en wanneer de campagne eenmaal is ingesteld, heeft u er (nagenoeg) geen omkijken meer naar.

mailplus-triggers-in-campagnes-5

Klik op link als trigger

Zet u vaak white papers of andere downloadbare content in? Dan wilt u ook graag weten wat de ontvanger van de content vond. Gebruik de trigger Klik op een link als startpunt en richt hier een vervolgcampagne voor in. U kunt bijvoorbeeld een week nadat de content gedownload is aanvullende informatie toesturen of een aanbod doen.

mailplus-triggers-in-campagnes-6

Hoe past u triggers toe in MailPlus?

Bovenstaande triggers zijn slechts enkele voorbeelden die u kunt gebruiken bij het inzetten van automatische e-mail campagnes. Wilt u zelf aan de slag met triggers, dan helpt MailPlus u graag op weg. Lees in het MailPlus Kenniscentrum meer over campagne triggers en de inzet van automatische campagnes.