Als e-mail marketeer heb je het niet altijd makkelijk. Als je in de juiste flow zit, dan bedenk je de ene leuke, effectieve campagne na de andere. Maar als de flow even ontbreekt, dan heb je niet altijd de inspiratie om klanten en nieuwsbriefabonnees te verrassen. De vraag is; wat doe je dan? Ons advies: kijk naar de kalender met inhakers. Iedere dag van het jaar is inmiddels wel een speciale dag waarop je op een creatieve manier kunt inspelen om zo klanten te verrassen en conversie te stimuleren.

Download onze gratis eventkalender en plan je eigen onderscheidende campagnes in.

Voorbeelden van nieuwsbrieven en campagnes die inhaken op events

Naast onze eventkalender die je hierboven gratis kunt aanvragen, willen we je hierbij al een aantal inspirerende voorbeelden geven van bedrijven die een event, een speciale dag of happening hebben aangegrepen om op een ludieke manier in de inbox van hun klanten en nieuwsbriefabonnees te komen.

1. Weersomstandigheden of jaargetijden

Behalve vaste kalenderdagen waar je op in kunt spelen, kan ook het weer een bron van inspiratie zijn. Wij Nederlanders zijn altijd bezig met het weer. Weten we even niet wat te zeggen dan beginnen we over het weer. Waarom dan niet in de mail? Hieronder een voorbeeld van de Zwaluwhoeve die inspeelt op een hittegolf in Nederland met speciale ‘Tropenkorting’.

zwaluwhoeve-hittegolf

Naast het weer kun je jezelf ook laten inspireren door de jaargetijden. In de fashion is dat heel gebruikelijk (zie hieronder een Amerikaans voorbeeld van Loft), maar ook als niet-fashion bedrijf kun je op de jaargetijden inspelen om je ontvangers te verrassen met inhakers. Misschien is het juist wel leuk als je lampenkappen verkoopt om een speciale selectie aan te bieden die voor extra warme sfeer zorgen voor als de koude winter weer voor de deur staat.

fall-email-marketing

2. Ongebruikelijke of ludieke ‘feestdagen’

Tegenwoordig is er iedere dag wel reden om feest te vieren. Vanwege de globalisering zien we ook steeds vaker dat feestdagen of events uit andere culturen en landen worden overgenomen. In Nederland zijn we inmiddels gewend aan Amerikaanse ‘feestdagen’ als Valentijnsdag, Halloween (zie hieronder bij punt 3.) en Black Friday (lees hiervoor ons blog ‘Black Friday populair in e-mail marketing’). Maar er zijn meer dagen of events die mogelijkerwijs een haakje bieden om iets mee te doen, bijvoorbeeld:

  • Chinees Nieuwjaar (26 januari)
  • St. Patrick’s Day (17 maart)
  • Cinco de Mayo (5 mei)
  • Suikerfeest (27 juni)
  • World Emoji Day (17 juli)
  • Linkshandige dag (13 augustus)
  • Coffee Day (29 september)
  • Dierendag (4 oktober)

Hieronder voorbeelden van e-mail aanbiedingen van een aantal van deze dagen:

stpatricksday

 

cincodemayo

Juist door een aparte feestdag of een niet voor de hand liggend event te gebruiken om een link te leggen naar jouw aanbod, kun je onderscheidend communiceren en verrassen in de inbox van je klanten of abonnee. Let wel op dat je het authentiek houdt. Het moet passen bij je bedrijf, bij je assortiment en bij waar je voor staat. Anders prikken klanten er door heen en krijg je een averechts effect.

3. Halloween (31 oktober)

Tot slot aandacht voor dit concrete voorbeeld van e-mail marketing rondom Halloween. In 2016 greep Ziengs Schoenen het vanuit de Verenigde Staten overgewaaide Halloween aan om hun klanten en nieuwsbriefabonnees een extra korting te geven. Voorwaarde was wel; hij is alleen geldig in Halloweennacht (tussen 0:00 en 6:00 uur), daarna vervalt te korting. Om 06:00 uur ’s ochtends was al 50% van de omzet binnen die op een normale dag over de gehele dag wordt gegeneerd in de webshop van Ziengs. Uiteindelijk werd die dag ook nog de normale omzet gegenereerd in de webshop en leverde de Halloween acties dus 50% meer omzet op bij Ziengs.

ziengs-halloween

Heb je zelf een leuk voorbeeld van hoe je e-mail marketing hebt toegepast op een event of andere leuke inhakers? Laat het ons dan weten, dan voegen we je verhaal toe aan dit blog en het voorbeeld van jullie mailing aan onze Pinterest pagina.

Vergeet ook niet de eventkalender 2017 te downloaden.