• mailplus-kerst-online-bestedingen-2016

Kerst zorgt voor 57% extra weekomzet e-commerce

De gemiddelde online weekomzet van de laatste drie weken tot aan kerstavond bedraagt 308,36 miljoen euro. Daarmee groeit de omzet voor kerst met 57%. De totale online bestedingen lijken rond de 925,09 miljoen uit te komen. Dit blijkt uit een onderzoek van Thuiswinkel.org en PostNL.

E-commerce populair voor maaltijden en drank

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, geeft aan dat er een positieve trend te zien is in online kerstbestellingen. Online kerstshoppers vermijden hiermee de drukte in de winkel op de zaterdag voor kerst. Met name de verkoop van luxe maaltijdboxen en delicatessen stijgt. Ook wijnen en speciaalbieren worden veel online gekocht.

Flexibele bezorgopties

Met Sinterklaas en kerst is er ook een groei in het aantal te bezorgen pakketten te zien. De sorteercentra draaien op volle kracht volgens Carlos Mendes Aguiar, commercieel directeur Pakketten Benelux van PostNL. “De verschillende bezorgopties maken het eenvoudiger. We bezorgen op zondag, in de avond en in sommige gevallen op dezelfde dag. Dit helpt om de werkdruk te verdelen”.

Toename luxe kerstcadeaus

Naast nieuwe spellen, boeken en dvd’s, zijn luxe producten zeer populair onder winkelend Nederland. Onder de luxe producten vallen bijvoorbeeld kleding, accessoires en parfum.

In de infographic van Thuiswinkel.org een overzicht van de online bestedingen rond kerst 2016:

infographic-thuiswinkel-mailplus-kerstverkopen-omzet-2016