• thuiswinkel-markt-monitor-2016-mailplus-ecommerce

Online uitgaven Nederland meer dan 20 miljard in 2016

Nederlanders gaven in 2016 meer dan 20,16 miljard euro uit bij webwinkels. Hiermee stijgen de online uitgaven met 23% ten opzichte van het jaar daarvoor. Het valt op dat met name schoenen, lifestyleproducten, IT en food fors zijn gegroeid. Deze cijfers komen uit de Thuiswinkel Markt Monitor.

Online groei Q4 hoger dan andere kwartalen

In Q4 van 2016 gaven Nederlandse consumenten aanzienlijk meer uit dan de rest van het jaar. In totaal deed 82% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder een of meerdere online aankopen in die periode. Hiermee was Q4 goed voor 6,15 miljard aan bestedingen. Deze groei lag ook nog eens 27% boven de groei van dezelfde periode in 2015.

thuiswinkel-monitor-14-2016-mailplus

Online belangrijk voor groei detailhandel

In 2016 beleven de offline consumentenbestedingen aan producten nagenoeg gelijk (-1%). Geconcludeerd mag worden dat online en haar substantiële groei dus de belangrijkste pijler is voor de groei van de totale consumentenbestedingen in de detailhandel.

Schoenen & lifestyle populairste marktsegment

In termen van groei staan schoenen en lifestyleproducten bovenaan. In Nederland werd in 2016 maar liefst 926 miljoen online besteed aan schoenen. Dit tegenover 642 miljoen in 2015. Het aantal aankopen stijgt harder (+49%) dan de bestedingen. De gemiddelde prijs per online aankoop daalt licht (-3%).

Bekijk de complete infographic van Thuiswinkel.org:

thuiswinkel-monitor-infographic-2016-mailplus