• ddma-email-benchmark-mailplus-groot

DDMA Benchmark 2016: hogere engagement in e-mail marketing door segmentatie

Dynamische content, personalisatie en segmentatie zorgen voor hogere open- en klikratio’s in e-mail marketing. Dit blijkt uit het onderzoek DDMA Nationale E-mail Benchmark 2016. In het onderzoek zijn 4,4 miljard e-mails in 172.000 campagnes onderzocht. MailPlus heeft als E-mail Service Provicer data geleverd zodat het gemiddelde van de markt inzichtelijk werd.

De gemiddelde open- en klikratio’s: 35% en 7%
In het onderzoek zijn onder andere de gemiddelde open- en klikratio’s (COR en CTR) in kaart gebracht. Beiden nemen een paar procentpunt af ten opzichte van vorig jaar en komen uit op 35% (COR) en 7% (CTR). De Click to Open Rate (CTO) daalt van 18,6% vorig jaar naar 17,5% dit jaar. De mailings in de energiesector wordt het beste geopend met 59 procent. Hieronder staan de klikratio’s per sector.

 

klikratio-per-industrie

Hogere engagement door segmentatie
Een hogere open- en klikratio wordt volgens het onderzoek van de DDMA behaald door segmentatie toe te passen. Zo zijn de mailings afgestemd op de ontvangers met dezelfde interesses en kenmerken. Hierdoor zijn de mailings relevanter. Een grotere campagne-omvang resulteert in ratio’s die onder het gemiddelde liggen.

E-mailfrequentie beïnvloed de open- en klikratio
Naast segmentatie blijkt ook de e-mailfrequentie een grote rol te spelen. Het versturen van veel mailings zorgt voor een lagere open- en klikratio. In verschillende sectoren zorgen dynamische content en persoonlijke onderwerpregels voor betere ratio’s. Dit gebeurt vaak in de telecomsector.

Mobiele opens stijgen met 10% ten opzichte van 2015
Ten opzichte van 2015 zijn de mobiele opens gestegen met ruim 10%. Van alle mailings wordt 41 procent geopend op mobiele apparaten en 59 procent op desktops. Voor de sectoren vrije tijd en e-commerce is het gebruik van mobiele apparaten bijzonder hoog. In de B2C-markt bekijkt de helft van deze doelgroep de mailings op mobiele apparaten.

Download hier het rapport: Nationale E-mail Benchmark 2016

Bron: DDMA 


E-mail marketing nieuws in de inbox ontvangen? Meld je aan voor de MailPlus e-mail marketing nieuwsbrief. MailPlus email marketing software gratis proberen? Vraag een account aan en ga binnen een minuut aan de slag.