In het eerste helft van dit jaar geven de Nederlandse consumenten € 9,53 miljard uit aan online aankopen van producten en diensten. In de eerste zes maanden van 2015 was dit bedrag € 8,13 miljard. Dit is een groei van 17,2% ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit het onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor.

Online bestedingen groeien mede dankzij faillissement winkels
Vooral in het tweede kwartaal is een forse groei van de online bestedingen terug te zien. Het groeipercentage lag in Q2 op 21,8%. In het eerste kwartaal lag dit op 13,3%. De forse groei in Q2 van de online uitgaven aan kleding en schoenen is mede te danken aan de recente faillissementen van een aantal grote retailers. De consumenten die hun aankopen deden in winkels, hebben in Q2 meer online aankopen gedaan.

Meer dan de helft is uitgegeven aan o.a. telecom, elektronica en kleding
Van het totale online bestedingen is € 5,10 miljard besteed aan de aankoop van producten, zoals telecom, elektronica en kleding. De overige € 4,44 miljard is uitgegeven aan diensten, zoals vliegtickets en (nieuw) afgesloten verzekeringen.

Top 5 branches met de grootste groei online bestedingen

top-5-brnaches

Online kopen wordt steeds populairder onder ouderen
In Q2 van 2015 kocht 58% van de 65-plussers online producten of diensten, is dit percentage in Q2 2016 gestegen naar 64% van de 65-plussers. Waar binnen Nederland het aantal online kopers in Q2 2016 toeneemt met 6,7% ten opzichte van Q2 2015, ligt de groei in het aantal online kopende 65-plussers op 13,8%.

Totale omzet 2016 passeert ruimschoots de € 19 miljard
De verwachting is dat de groei van bestedingen via het online kanaal zich in de rest van het jaar voortzet en de online omzet over 2016 de 19 miljard passeert.

Bekijk de gehele infographic

infographic-q2-2016

Online shopping blijft ook groeien in België
Ook in onze buurland België gaven consumenten in de periode april tot juni meer uit. Maar liefst 2,2 miljard euro. De grootste groeier dit kwartaal was voeding, een categorie waarvan het online aandeel met 175 procent gestegen is tegenover het tweede kwartaal van 2015. De online bestedingen in deze categorie zijn met 65 miljoen euro in Q2 2016 misschien nog vrij beperkt, maar er was wel een groei van 41 miljoen euro ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze resultaten komen uit de cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK voor BeCommerce, met de steun van PostNL, Google en Worldline.

Bron: Thuiswinkel.org, BeCommerce