De nieuwsbrief van veel webshops kan stukken beter. Als we kijken wat de Nederlandse eCommerce branche op dit moment verstuurt, dan is er nog veel winst te behalen. Sommige verbeteringen kosten wat meer moeite, maar andere zijn echte ‘quick wins’. Het is zo gebeurd en levert direct meer op.

In dit blogartikel bespreken we 3 tips voor de optimalisatie van de webshop nieuwsbrief. Van verbeteringen voor onderwerpregel tot segmentatie, van aanmelden tot afbeeldingen: alles komt voorbij.

Tip 1: Maak je onderwerpregel duidelijk, kort en krachtig

De onderwerpregel is een van de belangrijkste triggers in een e-mail nieuwsbrief. Samen met de afzendernaam zorgt deze onderwerpregel dat een ontvanger een e-mail opent, óf juist niet. Iets als het volgende:

Nieuwsbrief september 2014
of
(Webshopnaam) nieuwsbrief

Kan écht niet meer. Het vertelt niks over de inhoud van de e-mail, terwijl de onderwerpregel daar juist voor bedoeld is!

Een overzicht van een aantal webshop-nieuwsbrieven die in een periode van 12 uur zijn binnengekomen op een doordeweekse dag:

In het screenshot van de inbox hierboven valt al op dat een van de webshops, WebXclusive.nl, precies een onderwerpregel gebruikt die niet meer kan, namelijk ‘WebXclusive nieuwsbrief’. Dit vertelt zoals gezegd niks over de inhoud. Zonde!

Andere partijen zoals HEMA vertellen al wat meer in de onderwerpregel, maar niet veel. Zo zegt ‘dagacties’ niet veel, en heeft HEMA last van teveel willen zeggen in de onderwerpregel. De lengte (84 karakters) is te lang waardoor deze wordt afgebroken in de inbox. Het is met mobiele e-mail clients bovendien een nog grotere uitdaging om een onderwerpregel volledig in beeld te krijgen: op Android en iPhone-smartphones worden de onderwerpregels vaak afgekapt tussen de 25 en 30 karakters.

Een van de beste voorbeelden van onderwerpregels in bovenstaand inbox-screenshot is die van Webprint.nl:

Albums -25% | foto’s -15% | agenda’s -50%

Deze onderwerpregel vertelt het allerbelangrijkste: wat is de aanbieding voor welk product.

Denk bij het maken van de onderwerpregel dus aan de volgende punten:

  • Wat is de hoofdboodschap of belangrijkste onderdeel van de nieuwsbrief?
  • Hoeveel karakters / woorden zijn er nodig om die boodschap over te brengen?
  • Hoe ziet de onderwerpregel eruit als deze getest wordt naar Gmail / Outlook.com / Apple Mail?

Testen met onderwerpregels

Over testen gesproken: net als met alle andere onderdelen van e-mail marketing is dat essentieel als het gaat om de onderwerpregel. Met A/B splittesten is het gelukkig erg makkelijk om bijvoorbeeld op twee verschillende onderwerpregels te testen, terwijl de rest van het bericht hetzelfde is. Zo kan de best presterende e-mail (afhankelijk van wat telt voor de winnaar, doorkliks, aantal bestellingen of totale omzet per variant) naar de restgroep verstuurd worden voor maximale conversie.

Tip 2: Maak maximaal gebruik van de snippet

Mocht de snippet je niks zeggen: het is het eerste stuk tekst uit je e-mailnieuwsbrief. Deze komt onder andere in het Gmail-overzicht van de inbox terug, maar bv ook in de alert-popup van Outlook e-mail clients en verschillende mobiele e-mail clients. Hieronder een voorbeeld van Wehkamp:

  1. Afzendernaam
  2. Onderwerpregel
  3. Snippet-tekst

Het gebeurt nog vaak genoeg dat als eerste tekst in een e-mail het bekende ‘indien deze e-mail niet goed leesbaar is, klik hier voor de online versie’ wordt gebruikt. Zonde van de kostbare ruimte! Deze kan juist gebruikt worden voor een sub-boodschap naast of onder de onderwerpregel. Denk aan een slogan, (extra) kortingsinformatie, personalisatie en dergelijke.

Hier een voorbeeld van een Android-inbox:

Bij de Product Hunt e-mails wordt de snippet goed ingezet: Naast de onderwerpregel met een ‘hoofdonderwerp’ worden in de snippet de andere onderwerpen genoemd.
Ook de andere e-mails zoals die van Twitter for Business doen het goed op snippet-gebied. De onderwerpregel is ‘Tweet ideas for the rest of the year – …’ en de snippet sluit daar op aan: ‘Optimize your Twitter presence with the…’. Oftewel, zorg voor een goeie snippet die aansluit bij de onderwerpregel.

Tip 3: Responsive e-mails zijn een must-have

Het gebruik van responsive nieuwsbrief templates is in de B2C-communicatie een must-have. Op die manier zijn je e-mailcampagnes zo flexibel dat ze overal optimaal getoond worden.


Strawberry Blues, een van de responsive templates van MailPlus, oude Spotler. 

Het gebruik van een responsive template voor alle e-mail marketinguitingen vangt het probleem op van het niet goed tonen van e-mails op mobiel. Extra tip: zorg ook dat je webshop klaar is voor mobiel verkeer! Niets is zo frustrerend als een mooie responsive e-mail en een webshop die niet goed getoond wordt op een mobiel apparaat.

10 optimalisatietips op een rij

  • Onderwerpregel: duidelijk, kort en krachtig
  • Maak maximaal gebruik van de snippet
  • Responsive e-mails: geen luxe maar must-have
  • Frequentie: liever vaak en kort
  • Optimaliseer voor het niet inladen van afbeeldingen
  • Bied de mogelijkheid tot wijzigen profielgegevens en voorkeuren
  • Segmenteer en leer!
  • Duidelijkheid over duur / geldigheid aanbieding(en)
  • Veel Gmail-ontvangers? Kort het bericht in tot 102kb
  • Gmail: zorg voor een goede presentatie in de Promoties-tab